Suomen kansallismallisto 30 vuotta - 2017
Neulottu Kalevala juhlavuosi 2017
30 vuotta kansallistunnon nostatusta designin avulla
- alla kuvatarinaesitys Matka Muodin Kalevalaan
Neulottu Kalevala - lahja Suomelle, Suomesta
NeuleKalevala on muotitaideteos, luova jatkumo, joka sai alkunsa Lontoossa ja luo itseään ajattomuudessa kauttani, päivittyen luovana virtana ja tarinana, joka koskettaa elämyksellisellä monikerroksisuudellaan. NeuleKalevala on rakentunut asiakkaiden ja ihmisten kokemuksista, tuntemuksista ja kertomuksista. Yhteistä ovat olleet muotini hoivaava ja samalla voimaannuttava tunne oman naiseuden ilon kokemisesta. Neulottu Kalevala on luotu oman alkuperämme ilmaisemiseen modernilla tavalla missä tahansa liikummekin.
NeuleKalavala on oma seikkailuni omille ja naiseuteni juurille, sisäiseen maailmankaikkeuteeni.
NeuleKalevala on elävä osoitus siitä, että Kalevala elää tässä ajassa ja
sen viisaudet opastavat meitä uuteen aikaan.
NeuleKalevala on tulevaisuuden muisti ja uuden Sammon luomiskertomus
Kalevala, suomalaisten pyhä kirja, ainutlaatuisine ajattomine viisauksineen, on myyttinen kertomus ihmiskunnan tietoisuuden matkasta tähän päivään. Se on sitä myös tästä eteenpäin: Väinämöinen näkee tulevan ja sanoo: Vielä te minua kaipaatte ja kutsutte kun teillä ei ole valoa, ei kuuta eikä aurinkoa, eikä elämisen iloa. Väinämöinen, tuo suuri maagi, on Tuulen ja Veden, Ilmattaren, kaiken luomisen äidin lapsi. Fengshui tarkoittaa tuulivesi, joten Kalevalala voidaan tutkia myös fengshui näkökulmasta.
Muotitaiteilija Mai Niemi luo kalevalaisesta energiasta kertoen tarinan suuren maagin paluusta, sekä Sammon uudellen rakentamisesta, Sammon, joka on uuden vaurauden ja henkisen hyvinvoinnin väline.
Mutta on vain yksi mutta: Sampo ei viihdykään katehen kainalossa, vihansuovan sormenpäässä.
Juuria etsimässä - Kuka minä olen?
Nykypäivän ihmistä vaivaa juurettomuus ja hengettömyys. Ne ovat sen pahanolon ja ilottomuuden aiheuttajat, joista Väinämöinen kertoo. Suomalaisten suurin kansainvaellus on omien juurien luo. Syvällä sielussamme tunnemme erilaisuutemme kansakuntana, mutta emme tiedä miksi. Se tekee niin kipeää, että yritämme epätoivoisesti kitkeä pois kaiken erilaisuuden itsestämme ja toisistamme ja yritämme olla niinkuin muut ja muut kansat. Muiden matkiminen vie syvemälle suohon. Mutta mistä me voisimme olla ylpeitä itsessämme? Voimme kysyä mitä ja ketä me olemme? Elämämme suurin seikkailu on matka itseemme ja omaan kultuuriimme. Itsetuntomme palauttamalla voimme luoda menestystä niin itsellemmme kuin maallemmekin. Tässä samassa prossissa olemme me kaikki. NeuleKalevalan luomisen kautta olen pala palalta löytänyt omat juureni ja itseni, nuo uuden Sammon murut.
Suomineito herää...
Virta vanha tyrehtyi, maito vanha happani
elämien ajoiksi, ikuisuuksiin unohtui.
Jyväsehen piiloutui, mahon lehmän maitoseen,
kesäuuhen untuviin, joutsenen kynän nenään....
Mutta annappa ajan kulua, Luojan lapsen vartoilla,
Paisui tieto rinnan päässä, kutsui Emo lapsiansa
nektarille uudelle, maidolle aivan toiselle
Nousi Wellamo vedestä, tiedon vanhan nostatti,
Ilmatar lentoon lehahti, varjon valoon työnsi,
Kuuttaren esiin päästi, Auringonkin armahutti.
Nousi myös Aino aalloista, naiseksi neito varttui,
Pahan noidan lumous jo Louhen yltä haihtui,
Jumalatar esiin puhkes, uusi aika vaihtui,
kaiken ylle Pohjan Neito sateenkaaren laittoi
Suuri seikkailu alkaa Lontoossa
Tunnistin tuon kansakuntamme kollektiivisen pahan olon jo parikymppisenä. Minun oli päästävä Suomesta pois mitä pikimmin. Minusta tuntui, että Luojalla oli tullut paha virhe laittaessaan minut syntymään Suomeen. Italia olisi ollut parempi paikka elää, taiteen ja kulttuurin luvatussa maassa… mutta jokin tarkoitushan tällä oli.
Englannissa vietin ensin vapaata elämää, työskentelin tarjoilijana ja valokuvamallina, olin Vidal Sassoonilla hiusmallina. Opiskelin myös taiteita ja draamaa Lontoon Yliopistossa ja minut vedettiin mukaan Clown Cavalcade teatterin, jossa tuli kuuluisaksi Columbine knownina. Kuvani komeilivat mm. The Times ja Honey lehden sivuilla. Lopulta sitten muoti veti pisimmän korren ja löysin itseni Central St. Martin's College of Artista.
Elämäni yksi suuri saavutus oli päästä opiskelmaan yhteen maailman parhaimmista taidekouluista, Central St.Martin´s College of Artiin. Se oli oikea paikka minulle, sillä siellä minut hyväksyttiin sellaisena kuin olin ja siellä minua kannustettiin ilmaisemaan omaa itseäni ja juuriani. Etäisyyden takaa Suomesta saatoin rauhassa tutkia suomalaisuutta ja tehdä suuria löytöjä.
Siellä myös Väinämöinen ui tajuntaani ja syntyivät ensimmäiset kalevalalaiset designluonnokset. Kaukana kotoa juurettomuus vielä korostuu. Ne on löydettävä keinolla millä hyvänsä.
Pohjolan matriarkaatti
Lopputyötäni – Kalevala ja sen vaikutus suomalaiseen taiteeseen- , varten perehdyin suomalaisten hämmästyttävään muinaishistoriaan ja luin myös englannin kielisen Kalevalan. Luin rivin luin kaksi, tunsin vereni kuumemmaksi...Kalevala kolahti täysin. Löysin tarinoita ja runoja siitä, mistä muinaiset esi-isämme ja äitimme tunnettiin maailmalla, löysin tarinoita Pohjoismaisista saagoista, jotka kertoivat Suomenn kuninkaista.. MIkä hämmästyttävintä, Kalevala on matriarkaalinen teos, jonka naiskuva on joko aikaansa edellä tai sitten me jäljessä. Siitä lähtien kuitnekin Kalevala ja minä olemme olleet erottamattomat. Sanonkin usein, että Kalevala lukee minua.
Kaikki tämä hoiti juurettomuudesta johtuvaa pahaa oloani, mutta tiedostin, että paljon työtä on vielä tehtävä ennekuin siitä aiheutuva toinen kansallisvaiva, huono itsetunto, paranee.
Tehtävä Suomessa
Mikä on tuo näennäisesti pieni kansa, jolla on näin mahtava menneisyys? Se on tyystin unohdettu. Niinpä minulle heräsi Lontoossa lopulta kova halu palata takaisin Suomeen auttamaan muitakin löytämään se suuri kansa, joka täällä asuu ja kaiken lisäksi suunnittelisin sen maailmakartalle! Kyllähän se onnistuu pohjalaisella suuruudenhulluudella. Minua pidettiin kuiten täällä vain omituisena juuria penkovana muotitaiteilijana. Ei oikein ymmärretty.
Aluksi tein neulemalleja lehtiin, työskentelin musiikin parissa ja tein levykansia. Sitten olin neulesuunnittelijana muutaman vuoden teollisuudessa.
Huomasin heti alkuun, että meiltä puuttui suomalainen neuleperinne jussipaitoja lukuunottamatta. Se piti luoda.
Siinä työssä vierähtikin parikymmentä vuotta. Sinä aikana perehdyin kultuuriimme syvyyksiin ja opiskelin suomalaiseen kansanluonteen vivahteita. Pikkuhiljaa opin ymmärtämään ja tulin tietoisemmaksi tehtävästäni suunnittelijana.
NeuleKalevala muotoutuu
Olen syntynyt Kaarlelassa, entisen Nuijasodan taistelutanttereen paikalla kirkon vieressä. Kaarlela on liitetty Kokkolaan, joka on vanha merenkulkukaupunki. Esi-isäni olivat tervanpolttajia. Kokkolassa on ruotsinsuomalainen kaupunki ja oman lapsuuteni leikkitoverit ovivat ruotsinsuomalaisia.
Siksi on ollutkin luonnollista, että ensin syntyi viikinkimallisto: Viking Fennica, Viking Legend ja Birka.
Meidän suomalaisten merenkulkutaidolla oli merkittävä rooli viikinkien mahtavan kulttuurin synnyttäjinä. Suomessa ja Norjassa on vielä tänäkin päivänä kukoistava laivanrakennusteollisuus, jolle luotiin pohja jo tuolloin.
Tiedä mistä tulet, niin tiedät kuka olet ja mihin olet menossa. Se pätee niin yksilöihin kuin kansaankin. Se mitä me olemme joskus ennen olleet luo pohjan tämän päivän suomalaisuudelle ja hahmottaa jatkuvasti niin taidettamme kuin tiedettämmekin. Shamanistinen luonnonuskomme, sukupolvelta toiselle kehon muistissa säilynyt viisaus ja taidot, ovat niin Nokian, laivanrakennusteollisuutemme, vesiteknologiamme, fantasiapeliteollisuutemme ja designimme kukoistuksen takana. Siksi kultuuriperintömme tulee vaalia kallisarvoisena kansallisomaisuutenamme. Näkymättömien luonnonvoimien ymmärrys on Tuulen ja Veden kansan käyttövara tänäkin päivänä.
Tämän kaiken ymmärisin kun tein paljon tutkimusretkiä pohjois Norjaan ja Suomen Lappiin. Shamanistinen maailmankuvamme avautui koko loistossaan: mikä lisärikkaus meillä onkaan kun meitä on siunattu omalla alkuperäiskansalla. Syntyi Lappi-sarja, Arctica, Joiku ja Revontuli. Sen kautta yhdistin omamme kaikkiin muhin alkuperäiskulttuureihin.
Läänimuutoksen aikoihin seurasi Maakunta-sarja: Karjala, Pohjanmaa, Satakunta ja Keski-Suomi.
Kalevalaiset tarinat hahmottuivat ilmaisulliseen asuunsa syvällä alitajunnassa kaiken aikaa. Ne syntyivät minusta kuin luonnostaan, kuin lapsi, silloin kun sen oli määrä syntyä ja sen tarinat siinä järjestyksessä kuin sen pitikin: Ilmarinen, Sampo, Pohjan Neito…ja kaikilla neuleilla oli tarina kerrotattavaan.
Sesam aukene, tietoinen suunnittelu
Kaikki muuttui tarkalleen 2.5.1999, jolloin minulle avattiin neuleisiini liittyvä koodikieli ja annetiin tehtävä jalostaa tähän asti tehty perinne uuden ajan muodiksi, jossa yhdistyy aine ja henki. Olin juuri aloittanut fengshui opintoni ja oivalsin, että länsimaisesta muodista puuttuu energisoivat vaatteet. Minulle näytettiin visio ihmisten tulevasta tarpesta, jossa haluamme valita puhdasta luomuruokaa ja puhtaan energian vaatteita, joissa on korkeat värähtelyt.
Koin, että neuleperinne on nyt luotu ja valmis ja nyt on aika siirtyä eteenpäin tarinassa. Pyhä naiseus liittyi mukaan tarinaan. Ensin se ilmaisi läsnäolonsa jumalatar neuleissa. Niistä tarunomaisista kaavuista tuli Ra, Pan, Spirita ja Isis. Sitten kaikki vain irtosi alustalta ja lähti vapaaseen lentoon, syntyi todellinen flow neule. Saumat katosivat kehon muotoja syleileviksi.
NeuleKalevalassa on kaikki hienoudet. Siinä on itsepäivittävä systeemi, aika ajoin syntyi seuraava taso ja kerros. Se kehittyy yhdessä tietoisuutemme kehityksen kanssa. NeuleKalevalassa on kaikki tieto siitä, mitä olemme olleet, olemme nyt ja tulemme olemaan ajattomassa muodossa.
Pohjan neito FLOW
Flow on rajatila, jossa materia ja henki, näkyvä ja näkymätön maailma yhdistyvät. Se on mielentila, jossa koemme olevamme elämän kantavassa virrassa. Siinä tilassa olemme täydellisessä harmonaissa itsemme ja maailman kanssa, se on tosi fantasiaa. Se on tila, jossa olemme hyväksyneet itsemme ja olemme sinut varjomme, pimeän puolemme kanssa.
Se on olemuksemme Pohjan neito, joka yhdistää maailmat kutomalla sateenkaaren niiden välille.
Sisäinen sankaruus ja sankarittaruus
Päästäksemme Flow tilaan meidä tulee Kalevalan Ilmarisen tavoin kukistaa lohikäärmeemme ja kyntää kyinen peltomme eli tulemaan sinuiksi varjomme, pimeän puolemme, joka on naiseutemme, kanssa. Sisäisen sankarin tehtävä on kukistaa mielen lohikäärmeet ja sisäisen sankarittaren tehtävä on rakastaa sitä, mitä on vaikea rakastaa.
Neulottu Kalevala
Toi tuuli uuden muodon
vesi uuden virtauksen
tuulipuvun kansalle
metsäläisten vaatteheksi
keijukaisten koristeeksi
Naisellisen irtonaisen
moneen menoon sopivan,
moninaisen muotoiseksi,
ilmaisun iloksi,
kehokullan onneksi.
Noin neuloi, näin virkkas,
taiteen sisään sovitteli,
tiedon ikiaikaisen.
Yhteen kokoon keräsi,
niin pulleat kuin laihatkin.
Onpas aika taikavaate,
irrottelee laatikosta,
vapauttaen virtaukselle
Vanhat kaavat löyhytellen,
Wellamon ja Louhen voimat
Kalevalan tyttärille.
Nyt neulottu on Kalevala,
ettei vallan unohtuisi
juuret, myytit suuren kansan
taito Sammon taonnan.
Mai Niemi Finnish Fairytale tarina jatkuu
ja löytää uusia muotoja. Vuonna 2017 NeuleKalevalan tarinaa kertoo tuotemerkki Finnish Fairytale ja designkonsepti IAMMAI sekä Main Taikavaateaappi, Mai's Magic Wardrobe.
Mai Niemi Finnish Fairytale Shop avattiiin Helsinkiin Senaatintorille vuonna 2013.
Juhlavuosi käynnistyy 6.12.2017 juhlavastaanotolla Mai Niemi Finnish Fairytale Shopissa, johon kaikki ovat kutsuttuja.
Ensimmäinen Finnish Fairytale Shop avattiin juhlavuoden 2017 kunniaksi Kiinassa, jossa tämä tarinamallisto Pohjolasta inspiroi erityisesti.
Mai Niemi on kutsuttu Shanghain Muotiviikolle esittelemään mallistonsa 2018.
Muista tapahtumista tulee erikseen tiedotteita.
Comments